mountain

Van beschrijven, naar voorspellen en adviseren

Het analyseren van bedrijfsgegevens is in het moderne bedrijfsleven al lang gemeengoed. Welk bedrijf kent geen debiteurenanalyse of maakt geen uitgebreide spreadsheets met klantgegevens en “salesreports”. Het verleden geeft ons inzicht in de effectiviteit en de efficiëntie van onze activiteiten en daarmee een maatstaf voor de kwaliteit van ons functioneren. Deze zogenaamde beschrijvende analyse (descriptive analytics) wordt veelal gebruik in kritische prestatie indicatoren (KPI’s) en zijn vaak maatstaven voor het aansturen en belonen van medewerkers.

Een stap verder gaan de voorspellende analyses (predictive analytics). Steeds meer bedrijven gebruiken de “big data” uit hun eigen organisatie en soms ook uit hun omgeving (brancherapporten, marktonderzoeken, etc.) om niet alleen te begrijpen wat er is gebeurd, maar om tevens te voorspellen waar het naar toe gaat. Door verbanden te leggen tussen verschillende variabelen en deze verbanden met behulp van statistische analyse te vertalen naar extrapolaties en kansberekeningen, kunnen voorspellingen worden gedaan over toekomstige waarden van de onderzochte variabelen. Zo kan Albert Heijn voorspellingen over doen over het koopgedrag van een specifieke persoon door het koopgedrag van duizenden mensen via het gebruik van de Bonuskaart te analyseren. Op de website van AllerHande en via de mail krijgt u dan persoonlijke aanbiedingen aangereikt .

Maar het kan nog beter. Enkel het voorspellen dat klanten, met een bepaalde zekerheid, specifiek gedrag zullen vertonen of dat er een grote kans bestaat dat er plotseling meer aanspraak op een garantieregeling wordt gemaakt is interessant, maar niet voldoende. Er moet vervolgens nog wel iets nuttigs met die informatie worden gedaan. Dat is het werkgebied van de voorschrijvende of adviserende analyse (prescriptive analytics). Deze vorm van analyse voorspelt niet alleen wat er gaat gebeuren, maar verklaart ook waarom het gebeurt en op welke manier het meeste voordeel uit de voorspellingen kan worden gehaald. Gebruik makend van algoritmes, “machine learning” en bedrijfsregels worden verschillende scenario’s bekeken en er wordt een advies gegeven over de te nemen acties.

InnoProfs helpt bedrijven met het toepassen van prescriptive analysis. Wij doen dat door gebruik te maken van intelligente software die trends en verbanden signaleert in publiek beschikbare “big data” en deze combineert met inzichten uit gericht onderzoek binnen uw eigen organisatie. Daarmee kunnen wij niet alleen aangeven welke ontwikkelingen voor uw bedrijf relevant zijn, maar ook voorspellen waar het naar toe gaat en (nog belangrijker) hoe u daar het beste op in kunt spelen.